Axe: 'Make love, not war'

Deodorantfabrikant Axe staat bekend om de reclames waarin vrouwen als wilde beesten achter lekker ruikende mannen aanrennen om zichzelf zo spoedig mogelijk te laten bevruchten. Op die trend is voor de Super Bowl een mooie uitzondering gemaakt. Het filmpje is inmiddels wereldwijd ingezet als nieuwe campagne en heeft al bijna vier miljoen views.

Sombere muziek klinkt en beelden van allerlei oorlogen en dictaturen passeren de revue - Irak, Iran, Noord-Korea, Vietnam, WO2 en ga zo maar door. In Iran halen ze 'de rode knop' tevoorschijn, tanks rijden door de straten, soldaten richten hun wapen op ongewapende burgers: 

Tot uit de tank plots een soldaat komt en het meisje dat voor het gevaarte uit liep op straat, hem in de armen valt. Een andere soldaat gooit zijn wapen weg en zoent hartstochtelijk met de vrouw die hij seconden eerder nog leek dood te gaan schieten.

En in plaats van De Bom, schiet nadat de Ahmadinejad-lookalike op de knop drukt, mooi vuurwerk de lucht in terwijl hij zijn vrouw een warme smakkerd uitdeelt.

De boodschap: "Make love, not war." Het uitzenden van één minuut reclame kost Axe op het duurste moment in het Amerikaanse televisiejaar ruim acht miljoen dollar. Daarom is er die avond een ingekorte versie van 30 seconden te zien. 

Naar eigen zeggen wilde het bedrijf achter Axe, BBH London, 'haar invloed een keer ten goede gebruiken.' Tegelijkertijd wordt hiermee een statement over oorlog gemaakt, de nieuwe geur Axe Peace aangekondigd én doneerde het bedrijf een kwart miljoen dollar aan Peace One Day, een goed doel dat probeert 21 september als dag van wereldwijde wapenstilstand uit te laten roepen.

Vóór de Super Bowl van aanstaande zondag neemt FOK.nl enkele juweeltjes door, die speciaal voor de 160 miljoen kijkers werden geproduceerd. Zelf suggesties? Meld het hieronder of via de submit. Kijk en lees hier eerdere berichten over Super Bowl-reclames terug: