DVD: En ganske snill mann (A Somewhat Gentle Man)

Ulrik (Skarsgård) heeft maar liefst twaalf jaar van zijn leven in de gevangenis gespendeerd omdat hij nu eenmaal een verkeerde keuze gemaakt heeft. Hij is weliswaar een gangster, maar wel één die eigenlijk heel vriendelijk is. Wanneer hij uit de bak komt, gaat hij ook op zoek naar een baantje. Via zijn oude baas Jensen krijgt hij een baantje als automonteur bij de ex-zwager van Jensen. Ulrik krijgt onderdak bij de zus van Jensen - een gescheiden vrouw in een oud huis - en pakt deze mogelijkheid met beide handen aan.

A Somewhat Gentle Man dvd cover

Eenmaal aan het werk lijkt het wel los te lopen met het leven van Ulrik, hij lijkt weer een beetje de draad op te pakken om een nieuw leven te beginnen. Zijn nieuwe baas Sven - die praat met de snelheid van de Thalys - is bereid de man een nieuwe kans te geven omdat hij gelooft in een eerlijke kans voor iedereen. Hij repareert auto's en hoeft zich verder weinig zorgen te maken over zijn leventje. Totdat Jensen hem laat weten dat de man die hem twaalf jaar geleden verraden heeft in de buurt woont en Ulrik wraakgevoelens krijgt.

A Somewhat Gentle Man screenshot

Ondertussen krijgt Ulrik iedere dag een maaltijd van zijn norse huisbazin die er niets meer of minder voor wil hebben dan een goede beurt. Als je twaalf jaar in achter de tralies gezeten hebt, is dat natuurlijk geen probleem ook al is het een afzichtelijke vrouw. Hier en daar neemt Ulrik het er van en lijkt een goed leventje te leiden. Hij komt weer in contact met zijn zoon die samen met zijn vriendin in blijde verwachting is. De ex-gangster - die zijn hand niet omdraait voor een gebroken arm meer of minder - wordt nog zachter dan hij al was en is dolblij met zijn ongeboren kleinkind.

A Somewhat Gentle Man screenshot

A Somewhat Gentle Man is een film die langzaam begint, maar steeds sneller wordt. Het verhaal is ook erg leuk om te volgen, de wroeging die Ulrik kent jegens zijn verrader tegenover de aanstaande geboorte van zijn kleinkind. De spanning in de film ligt in de vraag of hij zijn verrader te grazen zal nemen of dat hij zal kiezen voor een zorgeloos leventje als automonteur. Dit alles terwijl zijn oude baas Jensen maar blijft hameren op het feit dat hij de man die hem achter de tralies kreeg, dient om te leggen. Hij regelt zelfs een wapen voor hem.

Ondanks dat je in het begin wat zit weg te dommelen, is A Somewhat Gentle Man een zeer aardige film geworden. Ulrik is een personage dat je echt leuk gaat vinden en gaat begrijpen. De prestatie van Skarsgård is zeker het benoemen waard. Natuurlijk is het een gevestigde naam in Hollywood en dat laat hij ook zien in een Noorse film. Een film die zeker het bekijken waard is, al is het alleen maar om de leuke ontknoping.