Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over koehandel en foute keuzes.

De politie gebruikt gegevens van TomTom om plekken voor snelheidscontroles te bepalen en locaties voor flitspalen te kiezen. Het rijgedrag van gebruikers van het navigatiesysteem wordt in de apparaten geregistreerd. Als ze het systeem koppelen aan een computer om bijvoorbeeld een wegenkaart te vernieuwen, wordt gevraagd of de gegevens gebruikt mogen worden 'om de producten van TomTom te verbeteren'. Vervolgens worden de data door TomTom via een tussenhandelaar doorverkocht aan de politie. Wat dat nu precies bijdraagt aan het ‘verbeteren van de producten van TomTom’ is mij een raadsel. Wel hoop ik,. Dat de beursgenoteerde navigatiefirma vandaag een ongekende koersval mag beleven. Maar de hamvraag is deze:
Kan politiebaas Opstelten mij even vertellen, waarom hij op basis van deze foute informatie (waar wordt hard gereden) flitscamera’s plaatst? Die dingen zouden moeten staan op plekken waar de meeste ongelukken gebeuren. Die camera’ s waren toch voor de verkeersveiligheid? Of zijn ze toch gewoon een melkkoe voor de schatkist?