Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over zakkenvullende busbazen.

Buspassagiers moeten binnenkort mogelijk flink wat meer betalen voor een busrit. Vervoersbedrijven Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus dreigen de prijzen met 8,4 procent te verhogen omdat ze niet worden gecompenseerd voor de hoge brandstofprijzen. De busmaatschappijen rijden daarbij een scheve schaats. Immers, dieselolie is niet de enige grote kostenpost, denk ook aan het salaris van de chauffeur. De stijging van de brandstof is meegerekend in de inflatie, en daarmee dus ook in de jaarlijkse gewone tariefstijging. Daarnaast komen er berichten binnen over de olieprijzen die juist aan het dalen zijn.

En kan vervoerdirecteur Anne Hettinga mij even laten weten of hij niet vindt dat schommelingen in de kosten, zoals de brandstof, niet gewoon bij het ondernemersrisico horen?