Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over tractortokkies.

De transportsector heeft in drie jaar tijd bijna twintig procent omzet verloren aan tractors die worden ingezet om vracht te vervoeren. Loonbedrijven zouden zich steeds vaker laten inzetten als vrachtvervoerder. De zogenoemde tractorcowboys zouden veel goedkoper zijn omdat tractors buiten de wetgeving vallen die voor vrachtwagens geldt. Omdat wordt aangenomen dat tractors zelden op de weg komen, hoeft geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Ook zijn een dodehoekspiegel, apk-keuringen en een kenteken niet verplicht. Van rij- en rusttijden is geen sprake en tractorbestuurders hoeven voor langzaam rijdende tractoren geen rijbewijs te hebben.
 
Inderdaad, tractoren die niet worden gebruikt om het land om te ploegen of het graan te dorsen, maar als een soort stiekeme vrachtwagentrekker, vormen oneerlijke concurrentie voor bonafide vrachtvervoerders. Bovendien laat Blik op de Weg vaak levensgevaarlijke capriolen zien. Vraagje dus:
 
Kan onze verkeersminister mij even laten weten, per wanneer zij zal invoeren dat voor het besturen van een tractor op de openbare weg een rijbewijs verplicht wordt gesteld, en dat het tractoren waarvoor geen wegenbelasting wordt betaald wordt verboden, verder dan 200 meter van de eigen boerderij te komen? Inderdaad, maatregelen die voor boeren en/of loonwerkers lastig en duurder zijn. Maar ze hebben het er blijkbaar zelf naar gemaakt.