Lokale interruptie: Behoud het nachtnet in Brabant

Niet lang geleden kopte het Eindhovens dagblad met een zeer onprettig nieuwtje. De provincie zou de subsidie intrekken voor de nachtnettreinen in Brabant, die op Vrijdag en Zaterdag na 2 uur rijden. Een jaar of vijf geleden pas werd het ingesteld. Na een lange en succesvolle lobby van meerdere politieke jongerenorganisaties was het gelukt om de provincie zo ver te krijgen. Ik was er als jonge democraat nog bij betrokken. De provincie en de steden Tilburg, Breda, Eindhoven, Dordrecht en Den Bosch zouden ieder jaarlijks een bijdrage doen om een proef op gang te zetten. Die zou kunnen uitmonden in een rendabel nachtnet.

Nu blijken de treinen van 1 uur en 2 uur wel rendabel. Maar die van 3 en 4 uur niet vanwege minder reizigers. En om dat ze niet rendabel zijn wil de provincie geen subsidie meer geven. Dat kan zo zijn. Maar directe rendabiliteit is bij dit soort investeringen niet altijd het doel. Voor het vestigingsklimaat van de Brabantse steden is het nachtnet een belangrijke stimulerende factor. Mensen kunnen nu zonder al teveel gedoe tot in de nacht naar de randstad en andersom. Ook bijvoorbeeld Eindhoven airport is gebaat bij een goede verbinding met de rest van het land. Daarnaast is het gewoon een service die het leven van de inwoners van de Brabantse steden prettiger maakt.

Natuurlijk kost het geld. Maar in dit geval vind ik het de investering wel waard. Al is een paar ton per jaar voor de provincie en de steden samen ook weer geen heel groot probleem. Bovendien kun je jezelf afvragen of de schade die je het vestigingsklimaat toebrengt niet veel groter is dan die paar ton die het kost. Bovendien zou je nog andere oplossingen kunnen zoeken. Duurdere kaartjes voor de laatste treinen. Of goedkoper materieel inzetten. Er rijden nu immers de langste treinen die er zijn.

Gelukkig zijn al meerdere gemeenten gaan protesteren tegen de plannen. De gemeenteraden van Tilburg en Den Bosch hebben zich al in grote meerderheid uitgesproken tegen het schrappen van het nachtnet. Breda volgt nog. Ook in Eindhoven zal er, naar aanleiding van een rondvraag van mij, een motie worden ingediend voor behoud van het nachtnet. Alleen Dordrecht blijft nog even onduidelijk. Ook een voorgestelde motie in de provinciale staten lijkt hoopvol. Een motie waar coalitiepartij CDA al voor heeft getekend is kansrijk. De beslissende vergadering is 9 november. Het is een spannende kwestie.

De stelling van dit betoog luidt. Het onrendabele nachtnet behouden of niet?

Rogier Verkroost (29) is gemeenteraadslid namens D66 in Eindhoven. Op de weblogserie 'Lokale interruptie' beschrijft hij het reilen en zeilen van een lokale politicus.