Lokale interruptie: Belronde

Een verkiezingscampagne slaagt vooral wanneer er voldoende mensen op de been zijn. Je kunt nog zo’n goede strategie hebben. Zonder mensen die jouw verhaal via folderen of via social media verspreiden mis je een hoop kansen om het over te brengen op de burgers in de stad. Leden die actief campagne voeren zorgen voor extra zichtbaarheid. Bovendien maken vele handen licht werk.

In  Eindhoven willen we meer gebruik maken van de inzet van partijleden dan bij de vorige campagne. In 2010 was het met name de actieve kern die zich op straat bewoog. Die bestaat uit ongeveer dertig mensen. Dan is er nog een groep van ongeveer veertig mensen die geen vaste functie heeft maar die je zo nu en dan eens ziet bij partijactiviteiten. De rest is slechts lid op papier en feitelijk een donateur van de partij. In totaal hebben we in Eindhoven driehonderd leden. Een groot potentieel wordt dus nog niet benut. Daar moet verandering in komen. Zodoende hebben de afdelingssecretaris Stefan van Hoef en ik de taak om in de zomermaanden ieder 100 van deze leden te bellen en hen te vragen of ze willen helpen met het voeren van campagne.

Het vragen aan leden of ze willen helpen is echter een kunstje op zich. De wijze van vraagstelling kan voor een belangrijk deel bepalen of iemand ja zegt. Bel je iemand op met de vraag “zou je willen meehelpen met de campagne” dan is de kans groot dat je nul op het rekest krijgt. Veel leden hebben doorgaans een druk bestaan en zijn bang dat het helpen met de campagne direct een enorme tijdsinvestering vraagt. Vraag je echter “Zou je een paar uurtjes willen helpen?” of “Ben je bereid in jouw buurt 100 folders te verspreiden?” dan is de kans op een positief antwoord ineens een stuk groter. Iemand weet zo wat hij kan verwachten en kan de keuze maken zonder bang te zijn om veel tijd kwijt te zijn. Ongeveer de helft van de leden zegt ja. 

Overigens bieden we leden de keuze in wat ze precies willen doen. Niet iedereen vind het leuk om de straat op te gaan en mensen aan te spreken. Dat is dan ook de minst populaire manier van helpen. Door op straat je boodschap te verkopen ontvang je ook de nodige negativiteit en dat kan frustrerend zijn. Die keuze is er overigens niet voor degenen die kandidaat zijn. Die zullen geen schroom moeten hebben om de kiezer op straat aan te spreken. Halverwege september moet de belronde klaar zijn. Hopelijk kunnen we dan beschikken over ene potentieel van tientallen leden die tijdens de campagneweken willen helpen om de boodschap bij zoveel mogelijk Eindhovenaren onder ogen te krijgen. Het is een tijdrovende klus. Maar ook een hele leuke klus. Een gesprekje met leden blijft namelijk meestal niet bij wat vragen. Geregeld zit ik langer dan gepland aan de telefoon en wordt er over politiek gepraat. Veel leden houden zich niet zo met de gemeentepolitiek bezig tot ze erover aangesproken worden. Dat levert uiteindelijk nuttige gesprekken op.

De vraag is aan de fokkers. Stel je was partijlid, zou je meehelpen?

Rogier Verkroost (30) is gemeenteraadslid namens D66 in Eindhoven. In de weblogserie 'Lokale interruptie' beschrijft hij het reilen en zeilen van een lokale politicus.