Metro sloopt tram

Het Amsterdamse tramnet verbindt al meer dan 100 jaar als een spinnenweb de hele stad met het centrum. Maar over anderhalf jaar maakt de Noord-Zuidlijn, een veel te duur prestigeproject waar geen hond op zat te wachten, daar bruut een einde aan.

In een referendum in 1997 werd de aanleg van de lijn door een grote meerderheid van de Amsterdammers verworpen, maar hij moest en zou er toch komen. In juli 2018 is het dan zover: zeven jaar te laat, tweemaal zo duur en met niet veel meer dan de helft van het oorspronkelijk geschatte aantal passagiers.

Dat is erg maar niet het ergste, zegt de Amerikaanse Amsterdammer SG Collins. Het ergste is dat tramreizigers nutteloos de dupe worden van faalbeleid. Ze moeten gedwongen die metro in om de passagiersaantallen op te krikken, in een poging een paar miljard terug te verdienen.

Dat wil het GVB op de dag dat de metro gaat rijden, in één keer regelen: door over te stappen van spinnenweb- naar visgraatmodel, met de Noord-Zuidlijn als stralend middelpunt. Uh, lijn.

En ja, overstappen zal de gemiddelde tramreiziger dan ook twee of drie keer moeten doen. Het GVB doet ondertussen alsof het allemaal een geschenk uit de hemel is. Maar Collins laat zich niet voor de gek houden en toont hoe de vork echt in de steel zit.

Met spinnenwebben is namelijk niks mis. Dat ontwerp maakt het netwerk nou juist zo goed. Maar helaas, het moet en zal kapot. De Amerikaan legt het in onderstaande, informatieve maar ook amusante aanval op het GVB, allemaal haarfijn uit. In 2018 haat iedereen het GVB.