Loonkloof uitgelegd in 15 seconden

05-04-2017 @ 07:53 door Rein (RvLaak)  - 4706 views -  21 reacties

Als de loonkloof echt zou bestaan, zouden bedrijven enkel vrouwen inhuren. Veel goedkoper.

Ook reageren? Log in of maak een gratis account aan.
Reacties op dit bericht
21  van 21 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Eens met wat zij zegt, niet eens met wat het bericht er van maakt. Er zijn meer redenen om te kiezen voor een man of vrouw dan geld alleen.

Overigens klopt wat ze zegt wel, maar toch zie je ook binnen dezelfde functie verschil. Wij werken op onze afdeling met 4 vrouwen en 6 mannen en de vrouwen bekleden de onderste vier posities kwa salaris. En dat ligt niet aan leeftijd, opleiding of ervaring, want die is gelijk aan de mannen. Ik denk alleen niet dat dit bewust is gebeurd, maar vrouwen kunnen gewoon niet zo goed onderhandelen/loonsverhoging eisen.
userIcon
B-) Shoe!

Jammer dat ze niet echt vaak video's maakt en dat ze een webcam uit het tijdperk van de 286 pc gebruikt.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:04 schreef lios het volgende:
Eens met wat zij zegt, niet eens met wat het bericht er van maakt. Er zijn meer redenen om te kiezen voor een man of vrouw dan geld alleen.

Overigens klopt wat ze zegt wel, maar toch zie je ook binnen dezelfde functie verschil. Wij werken op onze afdeling met 4 vrouwen en 6 mannen en de vrouwen bekleden de onderste vier posities kwa salaris. En dat ligt niet aan leeftijd, opleiding of ervaring, want die is gelijk aan de mannen. Ik denk alleen niet dat dit bewust is gebeurd, maar vrouwen kunnen gewoon niet zo goed onderhandelen/loonsverhoging eisen.
Werken ze ook evenveel uren?
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:04 schreef lios het volgende:
Eens met wat zij zegt, niet eens met wat het bericht er van maakt. Er zijn meer redenen om te kiezen voor een man of vrouw dan geld alleen.

Overigens klopt wat ze zegt wel, maar toch zie je ook binnen dezelfde functie verschil. Wij werken op onze afdeling met 4 vrouwen en 6 mannen en de vrouwen bekleden de onderste vier posities kwa salaris. En dat ligt niet aan leeftijd, opleiding of ervaring, want die is gelijk aan de mannen. Ik denk alleen niet dat dit bewust is gebeurd, maar vrouwen kunnen gewoon niet zo goed onderhandelen/loonsverhoging eisen.
Ik zit zelf bij de bovenste 20%, omdat ik bij m'n sollicitatie direct een eis op tafel gooide en al direct in een senior functie wilde. Omdat ik al een baan had kon ik vragen wat ik wilde want, als ze niet akkoord zouden gaan, jammer dan.

Mensen snappen niet dat ze best wel wat kunnen vragen bij onderhandelingen. M'n eerste echte baan was 2300 p/m zonder onderhandeling, m'n tweede baan anderhalf jaar later was 3250 p/m met stevige onderhandelingen... Zit daar nu flink boven.

M'n pa zegt altijd dat je alleen echt kan onderhandelen over je loon als je het bedrijf binnenkomt, want geen enkel bedrijf gaat je naderhand een forse loonsverhoging geven. Zelfs al krijg je een hogere functie, dan nog zal je salaris maar marginaal stijgen. Dat zie ik ook bij collega's die al 10 jaar voor deze toko werken en op een lage functie met een salaris van 1800 p/m binnengekomen zijn, die verdienen zelfs na 3/4 promoties nog steeds een stuk minder dan ik omdat het bedrijf ook wel weet dat ze niet weg willlen en ze dus kruimels kunnen blijven bieden.

Een huisgenoot van mij verdiende eerst 1700 p/m en kreeg toen na twee jaar nog steeds nauwelijks loonsverhoging, is toen vertrokken en heeft hard onderhandeld en verdient nu 3600 p/m (tweede baan).
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:29 schreef Shakkara het volgende:
Ik zit zelf bij de bovenste 20%, omdat ik bij m'n sollicitatie direct een eis op tafel gooide en al direct in een senior functie wilde. Omdat ik al een baan had kon ik vragen wat ik wilde want, als ze niet akkoord zouden gaan, jammer dan.

Mensen snappen niet dat ze best wel wat kunnen vragen bij onderhandelingen. M'n eerste echte baan was 2300 p/m zonder onderhandeling, m'n tweede baan anderhalf jaar later was 3250 p/m met stevige onderhandelingen... Zit daar nu flink boven.

M'n pa zegt altijd dat je alleen echt kan onderhandelen over je loon als je het bedrijf binnenkomt, want geen enkel bedrijf gaat je naderhand een forse loonsverhoging geven. Zelfs al krijg je een hogere functie, dan nog zal je salaris maar marginaal stijgen. Dat zie ik ook bij collega's die al 10 jaar voor deze toko werken en op een lage functie met een salaris van 1800 p/m binnengekomen zijn, die verdienen zelfs na 3/4 promoties nog steeds een stuk minder dan ik omdat het bedrijf ook wel weet dat ze niet weg willlen en ze dus kruimels kunnen blijven bieden.

Een huisgenoot van mij verdiende eerst 1700 p/m en kreeg toen na twee jaar nog steeds nauwelijks loonsverhoging, is toen vertrokken en heeft hard onderhandeld en verdient nu 3600 p/m (tweede baan).
Klopt.

Ook daarbij komen vrouwen over het algemeen iets tekort, mannen nemen makkelijker risico.
Van baan wisselen, stevig onderhandelen, opstappen als de promotie uitblijft...
...ik heb het mijn vrouwelijke collega's allemaal een stuk minder zien doen dan de mannelijke.

Mijn eerste baan begon ik met 2700 (in BelgiŰ, dus dan hou je maar 1700 netto over).
Na 4 jaar zat ik op 3000 (dat zijn netto slechts tientjes meer).

Vorig jaar gewisseld van baan (NL) en 3400 gevraagd (en gekregen).
Begin dit jaar noodgedwongen weer moeten wisselen en glashard 4000 gevraagd (en gekregen, ook NL).

Zit ik nu op mijn "verdiende loon"? Geen idee! Volgens salariskompas zit ik er boven...
Maar de volgende keer vraag ik wÚÚr meer, totdat ik merk dat ze het echt te veel vinden.

Ik kijk nu terug naar mijn oude loon en denk "ik ben hartstikke gek geweest dat ik dat zo lang heb geaccepteerd".
userIcon
Maar over wat voor percentage banen hebben we het eigenlijk hier? Bij het grootste gedeelte van de banen valt er helemaal niets te onderhandelen en mag je komen voor een x bedrag, ongeacht je sekse. Doe je dat niet tien anderen.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maar over wat voor percentage banen hebben we het eigenlijk hier? Bij het grootste gedeelte van de banen valt er helemaal niets te onderhandelen en mag je komen voor een x bedrag, ongeacht je sekse. Doe je dat niet tien anderen.
Als je kennis en kunde heb kom je heel ver.
Zelfs ik als ongeschoolde heb kunnen onderhandelen over een goed inkomen omdat de werkgever me heel graag terug wilde.
man RvLaak (Redactie Frontpage) 05-04-2017 @ 09:33 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Maar over wat voor percentage banen hebben we het eigenlijk hier? Bij het grootste gedeelte van de banen valt er helemaal niets te onderhandelen en mag je komen voor een x bedrag, ongeacht je sekse. Doe je dat niet tien anderen.
Da's idd ook iets wat de sneeuwvlokjes vaak negeren. CAO lonen zijn voor iedereen gelijk en die beslaan (volgens mij) de meerderheid van werkend Nederland.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:45 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:

[..]


Klopt.

Ook daarbij komen vrouwen over het algemeen iets tekort, mannen nemen makkelijker risico.
Van baan wisselen, stevig onderhandelen, opstappen als de promotie uitblijft...
...ik heb het mijn vrouwelijke collega's allemaal een stuk minder zien doen dan de mannelijke.

Mijn eerste baan begon ik met 2700 (in BelgiŰ, dus dan hou je maar 1700 netto over).
Na 4 jaar zat ik op 3000 (dat zijn netto slechts tientjes meer).

Vorig jaar gewisseld van baan (NL) en 3400 gevraagd (en gekregen).
Begin dit jaar noodgedwongen weer moeten wisselen en glashard 4000 gevraagd (en gekregen, ook NL).

Zit ik nu op mijn "verdiende loon"? Geen idee! Volgens salariskompas zit ik er boven...
Maar de volgende keer vraag ik wÚÚr meer, totdat ik merk dat ze het echt te veel vinden.

Ik kijk nu terug naar mijn oude loon en denk "ik ben hartstikke gek geweest dat ik dat zo lang heb geaccepteerd".
Qft
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 09:33 schreef RvLaak het volgende:
Da's idd ook iets wat de sneeuwvlokjes vaak negeren. CAO lonen zijn voor iedereen gelijk en die beslaan (volgens mij) de meerderheid van werkend Nederland.
Absoluut waar, maar je kan natuurlijk altijd vanaf een CAO baantje door blijven solliciteren en hopen dat je een keer wat aan de haak slaat. Toen ik wegens een failliesement werkeloos werd heb ik ook het eerste baantje gepakt dat ik kon krijgen, en toen flink door solliciteren. 200+ sollicitaties en een half jaar later kreeg ik dus het aanbod waar ik nu zit.

Solliciteren zou je in principe altijd moeten blijven doen. Ik zit hier nu ruim 3 jaar en ben altijd doorgegaan met solliciteren/netwerken en heb altijd wel ergens een aanbod openstaan voor een vergelijkbaar salaris of net iets meer. Mijn huidige werkgever bevalt prima dus ik ga er niet op in, maar stel, als ik ineens een aanbod zou krijgen dat 2x of 3x zo veel betaalt dan ben ik natuurlijk weg. Kleine kans dat dat gebeurt, maar als ik niet zou blijven zoeken dan is die kans nul. En als ik om wat voor reden dan ook m'n huidige baan kwijt zou raken heb ik snel wat anders en zit ik niet een half jaar werkeloos thuis.

Nog iets, veel mensen in Nederland hebben bijvoorbeeld een Bachelor maar nemen vervolgens een stom flexwerkbaantje onder hun niveau omdat er niks beters te krijgen is. Nederland heeft veel hoogopgeleiden dus de concurrentie is groot. Maar Bachelor en zeker Masterdiploma's zijn in het buitenland veel meer waard, dus ze zouden eens over de grens moeten kijken. Zelfs in Duitsland krijg je vaak al meer.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]


Werken ze ook evenveel uren?
Ja, maar ik heb bij allen natuurlijk gekeken naar salaris obv 40 uur :)
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 09:33 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Da's idd ook iets wat de sneeuwvlokjes vaak negeren. CAO lonen zijn voor iedereen gelijk en die beslaan (volgens mij) de meerderheid van werkend Nederland.
Je hebt binnen de schalen wel treden, en je kan ook in een andere schaal beginnen. Zo heb ik een keer een baan aangeboden gekregen waar ik kon beginnen in een schaal hoger dan normaal was, omdat ik zou doorgroeien naar leidinggevende, en direct in trede 5 (wat je normaal na 5 jaar bereikt). Dus zelfs bij CAO lonen is er een hoop te winnen met een goede onderhandeling.

Ik heb hetzelfde trouwens meegemaakt. Jaren te weinig verdient, weinig verhoging, zelfs niet bij promotie, en bij wisseling van baan ging ik er fors op vooruit, terwijl ik zelfs nog een dag minder ging werken. En dan nog zit ik onderin vergeleken met mijn mannelijke collega's :')

Maar goed, ik denk wel dat het mijn eigen schuld is, weer te soft geweest.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 10:50 schreef Shakkara het volgende:

[..]


Absoluut waar, maar je kan natuurlijk altijd vanaf een CAO baantje door blijven solliciteren en hopen dat je een keer wat aan de haak slaat. Toen ik wegens een failliesement werkeloos werd heb ik ook het eerste baantje gepakt dat ik kon krijgen, en toen flink door solliciteren. 200+ sollicitaties en een half jaar later kreeg ik dus het aanbod waar ik nu zit.

Solliciteren zou je in principe altijd moeten blijven doen. Ik zit hier nu ruim 3 jaar en ben altijd doorgegaan met solliciteren/netwerken en heb altijd wel ergens een aanbod openstaan voor een vergelijkbaar salaris of net iets meer. Mijn huidige werkgever bevalt prima dus ik ga er niet op in, maar stel, als ik ineens een aanbod zou krijgen dat 2x of 3x zo veel betaalt dan ben ik natuurlijk weg. Kleine kans dat dat gebeurt, maar als ik niet zou blijven zoeken dan is die kans nul. En als ik om wat voor reden dan ook m'n huidige baan kwijt zou raken heb ik snel wat anders en zit ik niet een half jaar werkeloos thuis.

Nog iets, veel mensen in Nederland hebben bijvoorbeeld een Bachelor maar nemen vervolgens een stom flexwerkbaantje onder hun niveau omdat er niks beters te krijgen is. Nederland heeft veel hoogopgeleiden dus de concurrentie is groot. Maar Bachelor en zeker Masterdiploma's zijn in het buitenland veel meer waard, dus ze zouden eens over de grens moeten kijken. Zelfs in Duitsland krijg je vaak al meer.
moet je hard werken?
ik zie je hier veel posten (tijdens kantooruren)
man RvLaak (Redactie Frontpage) 05-04-2017 @ 12:55 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 11:18 schreef lios het volgende:

[..]

Je hebt binnen de schalen wel treden, en je kan ook in een andere schaal beginnen.
Allemaal leuk & aardig, maar de betaling per trede en schaal is gewoon gelijk. Dat jij in een andere schaal/trede begint dan een ander, ligt aan jouw onderhandelingen. Chapeaus overigens ^O^.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 12:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Allemaal leuk & aardig, maar de betaling per trede en schaal is gewoon gelijk. Dat jij in een andere schaal/trede begint dan een ander, ligt aan jouw onderhandelingen. Chapeaus overigens ^O^.
Ja, dat is waar, gelijke schaal en trede is gelijk loon, maar je kan dus alsnog over salaris onderhandelen, het staat niet in steen. Ik heb die baan overigens niet aangenomen, betaalde nog voor geen meter ;)
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 12:36 schreef Yiha3 het volgende:
moet je hard werken?
ik zie je hier veel posten (tijdens kantooruren)
Yep, maar er zit een hoop wachttijd bij als programma's laden of iets gecompileerd moet worden, etc.

Ook hebben we een middagpauze van een uur. Dus fokken gaat prima.
userIcon
quote:
Op woensdag 5 april 2017 @ 08:04 schreef lios het volgende:
Eens met wat zij zegt, niet eens met wat het bericht er van maakt. Er zijn meer redenen om te kiezen voor een man of vrouw dan geld alleen.

Overigens klopt wat ze zegt wel, maar toch zie je ook binnen dezelfde functie verschil. Wij werken op onze afdeling met 4 vrouwen en 6 mannen en de vrouwen bekleden de onderste vier posities kwa salaris. En dat ligt niet aan leeftijd, opleiding of ervaring, want die is gelijk aan de mannen. Ik denk alleen niet dat dit bewust is gebeurd, maar vrouwen kunnen gewoon niet zo goed onderhandelen/loonsverhoging eisen.
Nee,ze weten dat ze minder werktijd maken.
userIcon
quote:
Alleen al dat haar van die vrouw!!Is een pruik,of gedoopt in haarlak! _O- _O- _O- _O-
21  van 21 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ook reageren? Log in of maak een gratis account aan.


Lees ook:

» 27/04 Voetbalfan kijkt liever porno dan wedstrijd9
» 26/04 Gedicht van de dag: Brandweer3
» 25/04 Het is wereld pingu´ndag!10
» 24/04 Kruip in de huid van de politie! 28